
Honderden mensen worden de afgelopen maanden gebeld door zogenaamde medewerkers van een bank. Soms met het echte nummer van die bank. De nepmedewerkers maken mensen bang dat oplichters hun geld willen stelen. Daarom moeten ze hun geld veilig stellen door het over te maken naar een speciale rekening, of hun bankpas af te geven aan een "koerier" van "de buitendienst" van de bank. In werkelijkheid is de nepmedewerker zelf de oplichter en de persoon die het geld steelt. De oplichters komen professioneel over en gebruiken slimme trucs om de slachtoffers angst aan te jagen, zodat ze niet meer goed nadenken en hun bankpas afgeven. Het geld van de slachtoffers is foetsie. En als klanten bij ABN AMRO aankloppen met de vraag of zij het geld willen vergoeden, dan krijgen ze een hard "nee" te horen. Andere banken vergoeden het gestolen geld wel. Maar ABN AMRO vindt dat het de eigen schuld is van klanten als zij hun pasje aan een ander geven. Maar als een stichting van slachtoffers (GIBO) een brief stuurt naar de bank, veranderen zij van mening. Ook ABN AMRO gaat gestolen geld door helpdeskoplichters vergoeden. Bovendien besluit de bank dat er een tijdslot moet komen op overboekingen van hoge bedragen.