Laatste nieuws

KASSA: ABN AMRO coulance bankhelpdeskfraude (spoofing)

Goed nieuws voor ABN AMRO klanten die slachtoffer werden van bankhelpdesfraude, waarbij je wordt gebeld door iemand die zich overtuigend voor kan doen als medewerker van de bank. Volgens ABN AMRO zouden tientallen klanten niet in aanmerking komen voor de afgesproken coulance vergoeding, omdat zij zich niet aan de veiligheidsregels van de bank hebben gehouden. De bank is nu toch tot inzicht gekomen dat de klanten met de crimineel meewerkten omdat ze in de veronderstelling waren dat het de bank is, en gaat ook deze groep klanten vergoeden. Kassa toonde eerder aan dat de beveiliging van ABN AMRO om haar klanten te beschermen tegen hoge schade bij dit soort oplichting achterblijft in vergelijking met andere banken. De bank zegt al enige tijd daar mee bezig te zijn en binnenkort met concrete maatregel te komen.

Lees meer »

MAX Meldpunt: ABN AMRO vergoedt toch schade door helpdesk-oplichting

Honderden mensen worden de afgelopen maanden gebeld door zogenaamde medewerkers van een bank. Soms met het echte nummer van die bank. De nepmedewerkers maken mensen bang dat oplichters hun geld willen stelen. Daarom moeten ze hun geld veilig stellen door het over te maken naar een speciale rekening, of hun bankpas af te geven aan een "koerier" van "de buitendienst" van de bank. In werkelijkheid is de nepmedewerker zelf de oplichter en de persoon die het geld steelt. De oplichters komen professioneel over en gebruiken slimme trucs om de slachtoffers angst aan te jagen, zodat ze niet meer goed nadenken en hun bankpas afgeven. Het geld van de slachtoffers is foetsie. En als klanten bij ABN AMRO aankloppen met de vraag of zij het geld willen vergoeden, dan krijgen ze een hard "nee" te horen. Andere banken vergoeden het gestolen geld wel. Maar ABN AMRO vindt dat het de eigen schuld is van klanten als zij hun pasje aan een ander geven. Maar als een stichting van slachtoffers (GIBO) een brief stuurt naar de bank, veranderen zij van mening. Ook ABN AMRO gaat gestolen geld door helpdeskoplichters vergoeden. Bovendien besluit de bank dat er een tijdslot moet komen op overboekingen van hoge bedragen.

Lees meer »